Youngtimer regeling, auto’s ouder dan 15 jaar

De nieuwe youngtimer regeling 2017 moet de bijtelling voor auto’s ouder dan 15 jaar eenvoudiger maken, zoals de overheid daar ook voor reguliere auto’s aan werkt. Het systeem voor de bijtelling is per 2017 een stuk minder complex dan enkele jaren geleden. De overheid heeft besloten een aantal categorieën voor de bijtelling te schrappen. Hierdoor hebben volledig elektrische auto’s (en youngtimers) nog een uitzonderingspositie, maar is er in alle gevallen sprake van het reguliere tarief voor de bijtelling.

Minder vragen over hoogte bijtelling

De nieuwe youngtimer regeling voor 2017 moet vooral duidelijkheid bieden, zodat er minder vragen ontstaan over de hoogte van de bijtelling voor een dergelijke auto en het voordeel van een meer zuinig model. De nieuwe regeling voor youngtimers stelt dat auto’s van 15 jaar of ouder standaard 35% bijtelling per jaar kennen. Dit wordt echter niet berekend over de gebruikelijke cataloguswaarde van de auto, maar over de huidige waarde van de auto in het economisch verkeer. Dat is een complexe term voor de dagwaarde van de auto.

Wat is de Youngtimer regeling en wat houdt het precies in?

De youngtimer regeling voor 2017 geldt voor alle auto’s die 15 jaar geleden of langer terug voor het eerst op de weg werden toegelaten. Het gaat om de datum van de eerste toelating, omdat dit het moment is dat de RDW heeft besloten om de auto toe te laten. Ligt die datum meer dan 15 jaar in het verleden? Dan is er sprake van een youngtimer en is het mogelijk om gebruik te maken van de nieuwe regeling voor de bijtelling in 2017.

Voorbeeld voor uw auto

Rijdt u bijvoorbeeld een auto die op 1 mei 2002 door de RDW op de weg werd toegelaten door deze op kenteken te zetten? Dan is het vanaf 1 mei 2017 mogelijk om gebruik te maken van de youngtimer regeling voor 2017. Gaat het om een auto die op 1 september 2001 werd toegelaten? Dan geldt de youngtimer regeling voor 2017 al vanaf het begin van het jaar, omdat de auto per 1 januari van dit jaar al meer dan 15 jaar oud was.

Bijtelling wordt eenvoudiger

De overheid heeft zich een paar jaar geleden tot doel gesteld om de regelingen voor de bijtelling per 2017 een stuk eenvoudiger te maken. Dit doet zij nu eindelijk in zoals zij het zelf noemt, een robuust beleid voor autobelastingen. Voorheen was er sprake van tal van categorieën voor de bijtelling. Youngtimers werden al belast op basis van hun waarde in het economisch verkeer, waarbij we in 2015 maar liefst 5 verschillende categorieën kenden. In 2016 werden dit er 4 en vanaf 2017 zit de youngtimer regeling nog een stuk gemakkelijker in elkaar. Er is nog sprake van 2 categorieën voor de bijtelling, waardoor de Belastingdienst rekent met een hoog of een laag tarief, afhankelijk van de CO2-uitstoot door de auto.

Illustratie: het schrappen van categorieën in de bijtelling.
Illustratie: over CO2 uitstoot. Verschillende auto’s hebben een verschillende CO2 uitstoot.
Illustratie: Een relatief zuinigere auto, bloemen, natuur en een eco-uitstraling.

Hoe de bijtelling voor Youngtimers wordt berekend

Dagwaarde van de auto

De bijtelling voor youngtimers wordt berekend over de dagwaarde van de auto, omdat de catalogusprijs niet langer in verhouding staat tot de huidige waarde in het economisch verkeer. Een auto die in 2002 bijvoorbeeld een waarde had van €35.000 zou met het reguliere tarief (22%) voor niet-youngtimers een bruto bijtelling opleveren van €7.700 per jaar. De Belastingdienst vindt dat dit bedrag niet meer in verhouding staat tot de huidige waarde van de auto, vandaar dat er sprake is van een youngtimer regeling voor auto’s ouder dan 15 jaar. De bijtelling voor een youngtimer berekenen we daarom ten opzichte van de dagwaarde, in plaats van de cataloguswaarde.

35% van de dagwaarde

Dat gebeurt echter wel op basis van 35%. Uitgaande van een dagwaarde van €15.000 van de auto zou dat een bruto bijtelling opleveren van €5.250 per jaar. Ondanks het hogere tarief voor de bijtelling zorgt de youngtimer regeling voor 2017 er op die manier toch voor dat een oude auto voordeliger uit kan pakken.

Tot slot

Twee verschillende tarieven: 35% en 17%.

De youngtimer regeling voor 2017 onderscheidt twee verschillende tarieven voor de bijtelling. Het gaat om een standaardtarief van 35% per jaar, voor alle youngtimers die meer dan 0 gram CO2 per kilometer uitstoten. In de praktijk betekent dit dat het gaat om alle auto’s die een verbrandingsmotor gebruiken voor de aandrijving. Er is daarnaast sprake van een laag tarief van 17% bijtelling per jaar, voor alle auto’s die maximaal 0 gram CO2 per kilometer uitstoten. In de praktijk gaat het dan om volledig elektrische youngtimers, die geen verbrandingsmotor gebruiken.

Vroeger waren het er 5, nu nog maar 2

De youngtimer regeling voor 2017 is daarmee een stuk overzichtelijker dan een paar jaar geleden, toen er nog sprake was van 5 verschillende categorieën. De hoge en lage tarieven voor de bijtelling in 2017 gelden voor auto’s op basis van alle brandstoffen, er bestaat wat dat betreft geen onderscheid tussen benzine, diesel of LPG.

Zorgeloos rijden, is wel zo fijn.

Zeker als u met één druk op de knop kunt kiezen uit een zakelijke of een privérit. Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Offerte aanvragen